Uppsatser

Här samlas svenska uppsatser inom Football Management. Har du skrivit en uppsats du vill presentera här? Kontakta oss på magnus@footballmanagement.se. Observera att listning här, inte i sig innebär en kvalitetsmärkning av hela uppsatsen. Listning kan ske för att någon del av uppsatsen är intressant, t ex val av fall eller frågeställning. Länkarna går till databaser där uppsatser registreras. Där kan du normalt läsa sammanfattning och i flera fall ladda ner hela uppsatsen.

Allmänt om fotboll
Fotbollsklubbars globalisering. En studie kring fotbollsklubbars identitetsförändringar i en globaliserad ekonomi (Mihaylov, 2012)
Mer än bara fotboll: en studie om supporterskap, kommersialism och demokrati. (Lindström, 2013).
Svensk elitfotboll på dekis. (Johansson och Persson. 2009).

Affärsutveckling
Affärsutveckling av allsvenska fotbollsklubbar (Lindgren m fl, 2006)
Fotboll: krav på förändring. Varför går det inte att tillämpa en traditionell företagsanalys på fotbollsklubbar? (Hallgren m fl, 2012)

Ekonomi
Att certifiera en elitfotbollsklubb. Fallet Gefle IF (Carlsson, 2011)
Budgetering i  svenska fotbollsklubbar (Olsson & Wennberg, 2011)
Ekonomistyrning i elitidrottsföreningar: hur ser användningen av formella styrmedel i elitidrottsföreningar ut? (Bromér & Gustavsson, 2012)
Elitlicensen: En studie i fallet med Örebro SK och problematiken kring kontrollbalansräkningen (Jerresand & Johansson, 2005)
Elitlicensens ekonomikriterier (Jörning m fl, 2003)
Gråzonen – ideella föreningars redovisning mellan det vita och det svarta (Gyllenberg m fl, 2007)
Increased revenues as the key for long-term success in Allsvenskan (Danielsson & Grahm, 2011)
Idrottslig prestation och ekonomisk ställning. En sambandsstudie i fotbollsklubbar (Tavakol & Jakobsson, 2009)

Kultur
Gefle IF – lugna tråkiga Alfons (Kiruk & Wilson, 2007)

Ledarskap
Det är alldeles för mycket sport inom idrotten. En studie av Svenska sportchefer (Johansson & Pettersson, 2010)
Idrott som en demokratisk skola. Fotbollsledares syn på sitt ledarskap (Wallmark, 2011)

 

Marknadsföring
Marknadsföring av damfotboll. Vad lag i allsvenskan kan göra. (Eriksson, 2007). Bl a om KIF Örebro, Linköping FC, Umeå IK.
Vilka behov har IK Sirius fotbollspublik? (Granath, 2008).

Marknadsföring – varumärken
Apple – Allsvenskan 1-0. Varumärken och fotboll. (Fabbeke och Norin, 2009).
Gefle IF – myten om humlan som inte kan flyga. (Melin & Lundquist, 2010).
Varumärken i svenska elitfotbollföreningar – fallet Örebro SK. (Arlmark och Bolin. 2009). Alltid aktuellt med varumärken.

Supporterskap
Vi är tråkiga Kalmar. Fotbollssupportrar som värdeskapare i mediaekonomin (Bjellert, 2010)

 

Talangutveckling
Fotbollsakademier. Jämförelse Malmö FF och IFK Göteborg. (Sundström, 2007).
Malmö FF:s fotbollsakademi. (Rydberg och Sundblad, 2007).

Utveckling
Idrottssällskapet Halmia vs Halmstad BK. En analys varför HBK blev den ledande klubben i Halmstad (Nilsson, 2007)
Internkommunikation och beslutsprocesser inom Åtvidabergs FF. (Håkansson & Pehrsson, 2005)

Ägande
Tredjepartsägande. (Rana, 2013)